Gruppträning på Änglagårdsskolan

Fotboll

Änglagårdskolan erbjuder Nordens starkaste koncept att kombinera skola och fotboll på grundskolan. Vårt mål är att skapa ett livslångt intresse för idrott och hälsa.

Änglagårdsskolan ska erbjuda optimala förutsättningar att kombinera skola och fotboll baserade på beprövad erfarenhet och aktuell forskning. Trygghet, god hälsa och sunda värderingar är grunden till såväl personlig som kunskapsmässig utveckling.

Vårt fokus är att värna om elevernas hälsa samt skapa sunda värderingar så att eleverna lyckas såväl med sin skola som sin fotboll med hänsyn till sina individuella förutsättningar. Våra kärnvärden och ett dagligt verktyg i vårt arbete är våra värdegrundsord: kamratskap, kul, kämpa och kunskap.

Huvudcoacher på Änglagårdsskolan

Tjej som passar bollen under en fotbollsträning

Träningsmiljö

På Änglagårdsskolan har du tillgång till den bästa tänkbara träningsmiljön på Prioritet/Serneke Arena.

Änglagårdsskolan erbjuder träning i vår toppmoderna inomhushall, nylagda hybrid/konstgräsplaner och futsal i vår inomhushall. Även när du inte tränar kan du få inspiration från exempelvis matsalen där du har fri utsikt över inomhusarenan och planen.

Läs mer om skolan

Hos oss får du:

• Kvalitetssäkrad träning av välutbildade coacher på skoltid vid tre tillfällen per vecka för år 7–9, och ett tillfälle per vecka för år 6.

• Möjlighet till studiestugor och köp av mellanmål till självkostnadspris i skolans bamba så att du är väl förberedd inför klubbträningarna.

• Utbildning för elever och coacher inom ämnen som atletism, kost och idrottspsykologi.

• Ämnesintegrerad undervisning där kunskapsinlärning och idrott bildar en enhet.

• Idrottsintresserade och behöriga pedagoger.

• Möjlighet till professionell rehabilitering av fysioterapeut.

Fotbollskonceptet

Målsättningen med fotbollsundervisningen är att utveckla varje individ utifrån sina förutsättningar. Detta är något som genomsyrar allt vi gör.

På Änglagårdsskolan får du möjlighet att utveckla ditt ledarskap genom att leda både enskilt och i grupp. Vi ger våra elever individuella målsättningar i form av värdeord på träningarna, till exempel våga, utifrån individen. Vi erbjuder också samtal med dina tränare för att optimera din utveckling som fotbollsspelare.

Övningarna på fotbollsplanen utformas så att du som spelare hamnar i situationer där du behöver fatta beslut. Och för att skapa en helhet har vi, utöver fotbollsträningen på planen, även inslag av kompletterade fys-, kost- och vätskekunskap.

Vi har dessutom en roterande roll som klasskapten, där eleven coachas i att göra sig själv och andra bättre utifrån våra fyra K: Kul, Kamratskap, Kämpa och Kunskap.

Novali Jensen

Det bästa med Änglagårdsskolan är att träna fotboll i skolan tre gånger i veckan och att träna med olika spelare från olika klubbar.

Novalie Jensen, Elev
Tekniktränande fotbollsspelare på Änglagårdsskolan.

9 mot 9 och 11 mot 11

I årskurs 6–9 tränar vi på att lära oss olika tekniska moment som vi sedan övar på i olika spelövningar och spelsituationer. De flesta tränar vi under en tvåveckorsperiod.

Vi har tre träningar i veckan, varav två är momentträning, där vi har fokus på den tekniska och individuella utvecklingen. Det tredje passet är ett spelpass i olika spelformer. Där aktiverar vi spelarna med olika koordinations-, bålstabilitets- och fot/löptekniksövningar.

Vi strävar efter att varje enskild elev/spelare får mycket bollkontakt och många fotbollsaktioner för att utveckla sin fotbollskunskap. På Änglagårdsskolan är de allra flesta lågintesitetsträningar, vilket gör att du även kan spela match med ditt klubblag samma dag.

Vidare till ansökan